تاثیر موج توسعه فناورانه بر کسب‌وکارها

تاثیر موج توسعه فناورانه بر کسب‌وکارها

کسب‌وکارها به توانایى پایش، شناسایى و تسلط بر فناورى‌ها و توانمندیهاى فناورانه نیاز ضروری دارند. فناورى و  نوآورى در ترکیب با سرمایه و استعدادهاى انسانى مى‌توانند در شرایط بحران هاى اقتصادى به مثابه موتور رشد و توسعه موسسات عمل کنند.

در نتیجه با شروع فعالیت موسساتی که مجهز به فناورى هاى نو هستند، موسساتی که بعضا پایبند به فناورى هاى قدیمى‌تر هستند،
 به تدریج دچار ضعف و مشکلات اقتصادى مى شوند و حتى ممکن است نهایتا مرگ موسسه یا بنگاه اقتصادی را به همراه داشته باشد. ازاین‌رو خلاقیت و به کارگیری تکنولوژی‌های جدید باعث صرفه‌جویی در زمان، هزینه، نیروی کار و... برای شرکت تولیدی می‌شود.
 همچنین یکی از عواملی که باعث تمایز بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه می‌شود، تفاوت آنها در میزان استفاده از تکنولوژی، مهارت‌های نو و به عبارتی دانش فنی است.
مدیریت هزینه‌های بنگاه با اتکا بر دانش روز
به عنوان مثال از زبان بسیاری از حسابداران شنیده می‌شود که تولید‌کنندگانی که نمی‌خواهند اصول حسابرسی شرکت‌های خود را با اتکا بر دانش حسابداران انجام دهند، در محاسبه هزینه‌های نهایی شرکت خود با مشکل مواجه می‌شوند و نتایج حسابرسی آنها خلاف هزینه‌ها و درآمدهای واقعی بنگاه یا شرکت تولیدی آنها خواهد بود. در صورتی که اگر آنها از دانش حسابرسی استفاده کنند، حتی در پرداخت مالیات و هزینه تمام شده کالا به نتیجه مطلوب‌تری خواهند رسید. بنابراین مهم‌ترین عامل شکست بنگاه‌ها بسیاری اوقات همین مسئله است.
دانش فنی، شرط رقابتی شدن بنگاه‌ها
یک تولید‌کننده می‌گوید: رقابتی شدن بنگاه‌های تولیدی زمانی محقق می‌شود که دستگاه‌ها، ابزارآلات و ماشین‌آلاتی که مورد استفاده واقع می‌شود، رقابتی باشد یعنی پا به پای تجهیزات روز پیش برود. در غیر این صورت مشخص است کشوری که ماشین‌آلات به روز‌تری دارد از رقبایی که از این وسیله محروم هستند، پیشی می‌گیرد. تولید‌کننده حتی اگر مدیریت عالی و حساب شده داشته باشد، در هر صورت نیازمند کاربرد ابزار نوین در فعالیت خود است.
تکنولوژی، عامل توزیع عادلانه سرمایه
وی ادامه می‌دهد: گرچه سایر ملزومات در کنار تکنولوژی چون توانمند ساختن نیروی کار، دانش مدیریتی، آینده نگری و پیش بینی بازار، آشنایی با بازار‌های خارجی و محصولات سایر کشورها، سرمایه و مدیریت بهینه نقدینگی و... در ترقی یک شرکت تولیدی موثر است اما در نهایت با وجود تکنولوژی همه این بخش‌ها بهتر هدایت می‌شود. در واقع تکنولوژی اثر هر یک از این بخش‌ها را چندین برابر می‌سازد. مثلا نیروی کاری که مهارت بیشتری دارد و به دانش فنی مسلط است، خلاقیت بیشتری به کار می‌گیرد و ساعات کار مفید وی افزایش پیدا می‌کند. از طرفی دانش فنی به مدیر شرکت کمک می‌کند تا در امور مالی و توزیع سرمایه به بخش‌های شرکت عملکرد مطلوب‌تری داشته باشد. علاوه بر این بازاریابی و موفقیت در فروش یک کالا بستگی به تکنولوژی و دانش‌هایی دارد که با تکیه بر علم جدید دنیا برای تولید آن کالا به کار برده شده است. همچنین بنابر گفته بسیاری از مسئولان، هدف از آوردن نیروی خارجی به داخل کشور و اجازه ورود شرکت‌های آنها استفاده از همین تکنولوژی و دانش فنی یا انتقال آن به کشور است، به عنوان مهم‌ترین عاملی که در توسعه اقتصادی موثر است و بزرگ‌ترین عامل عقب افتادگی شرکت‌های تولید و تعطیلی آنهاست.
سفارشی شدن کالا، دستاورد دانش روز
حـسـیـن سـاسـانـی، عضو اتاق بازرگانی تهران در رابطه با ضرورت تجهیز کسب‌وکارها به ابزارهای روز دنیا می‌گوید: توسعه کسب‌وکارها به چندین عامل بستگی دارد که یکی از این عوامل به کارگیری تکنولوژی روز دنیاست یعنی شرکت‌ها طی یک فرایندی بتوانند با کمترین زمان باکیفیت‌ترین محصول را تولید کنند؛ محصولی که هم قیمت تمام شده کمتری داشته باشد و هم رغبت مشتری را به خود جلب کند. تکنولوژی عامل مهمی در توسعه کشورها به خصوص در پیشرفت کشورهای توسعه یافته در محصولات باکیفیت است. آنها می‌دانند محصولات را چگونه طراحی کنند که مورد رضایت مشتری باشد، در واقع از طریق تکنولوژی شرکت‌ها قادر خواهند بود نیازها، سلیقه و خواسته‌های مشتری را درک کنند. در گذشته محصولات در حجم انبوه تولید می‌شد؛ حال آنکه نه تنوعی داشت و نه براساس سفارش مشتری بود اما در حال حاضر تکنولوژی به سفارشی شدن کالا کمک کرده است.
وی در رابطه با تاثیر مثبت تکنولوژی بر تولید و بازاریابی می‌گوید: رابطه تکنولوژی با نوآوری یک رابطه دو سویه است. از طرفی تکنولوژی موجب ارتقای خلاقیت و نوآوری بنگاه می‌شود و از سوی دیگر نوآوری سطح تکنولوژی را ارتقا می‌بخشد.
بازاریابی موفقیت در فروش کالا، تقویت بعد مالی شرکت و دسترسی به شبکه بانکی و تسهیل روابط مالی و بانکی کشور و افزایش بازدهی شرکت را به همراه دارد. ساسانی می‌گوید بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد رتبه کشور در به کارگیری دانش روز از بین 148 کشور 123 است. این رتبه نشان می‌دهد چقدر با کشورهای دنیا در ارتقای سطح دانش فنی و تکنولوژی فاصله داریم.
فقدان تکنولوژی در کشور مانع بهره‌برداری بهینه از ذخایر طبیعی، معدنی و نفتی کشور می‌شود. برای مثال نرخ قابل برداشت از میدان نفتی ایران حدود ۲۵ درصد اعلام شده، در حالی که این رقم با وجود تکنولوژی می‌تواند به نرخ‌های معمول جهان یعنی حدود ۵۰ درصد برسد.تکنولوژی مدام در حال پیشرفت است. نمونه این موضوع وصل شدن بسیاری از صنایع به اینترنت است. طبق آمارهای ارائه شده تا سال 2008 میلادی تعداد دستگاه‌های متصل به اینترنت حتی از جمعیت کل جهان بیشتر بوده و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020 تعداد دستگاه‌های هوشمند به بیش از 50 میلیارد دستگاه برسد. همچنین پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در این میان فروش محصولات هوشمند از فروش بازار تبلت، کامپیوتر و گوشی موبایل پیشی خواهد گرفت. همچنین ارزیابی‌های صورت گرفته حکایت از آن دارد که در شرایطی که تا سال 2012 تنها 10 درصد خودروها مجهز به اینترنت بوده‌اند، این رقم تا سال 2020 به 90 درصد خودروها افزایش پیدا می‌کند.بر این اساس پیش‌بینی شده است که تا سال 2020 درآمدهای مربوط به خدمات ماشین به ماشین و اینترنت اشیا در بخش ابزار به 36 میلیارد دلار، در بخش لوازم الکترونیک به 445 میلیارد دلار، سلامت به 69 میلیارد دلار و اتومبیل به 202میلیارد دلار برسد. گفته می‌شود بیشترین تاثیر این بخش روی صنعت است، چرا که موج جدید ایجاد شده تنها یک موج فناورانه نیست و کسب‌وکارها را هم در بر می‌گیرد و اگر صنایع و کسب‌وکارها خود را برای مواجهه با آن آماده نکرده باشند، ممکن است تمام سرمایه آنها از دست برود.

منبع: سایت خبری تحلیلی کسب و کار
  • Hits: 4859