برندینگ در حوزه ی کسب و کارهای اینترنتی

branding برندینگ در حوزه ی کسب و کارهای اینترنتی

یکی از مباحث اصلی در هر کسب و کاری برند سازی و نمادین کردن آن کسب و کار است. متن زیر به اقتباس از یکی از سخنرانی های آقای حسین طاهری مدیر عامل  آژانس تبلیغاتی 128 در حوزه ی کسب و کار اینترنتی برگرفته شده است:

برندینگ در حوزه ی کسب و کارهای اینترنتی و فضای مجازی متفاوت است. در این میان مهم ترین تفاوت این است که در حوزه ی دیجیتال مارکتینگ علاوه بر اینکه وب به خودی خود یک رسانه است، کسب و کار نیز محسوب می شود. در برندینگ فضای مجازی نقش تجربه های مشتری بسیار مهم است. در چند سال اخیر سرعت رشد کسب و کار های اینترنتی انفجاری بوده است و با این رشد انفجاری و تعداد برندهای زیادی که وجود دارد، دیگر این فروشگاه ها نیستند که می فروشند، بلکه مردم هستند که می خرند. مردم در این زمان وقت و حوصله ای برای پذیرش اطلاعات ندارند، در واقع در دنیای اطلاعات زده ای به سر می بریم. در این زمان، اعتماد به برند جای تصمیمات منطقی خربداری کالا را گرفته است. چالش اصلی که در فضای کسب و کار های اینترنتی این است که تمرکز اصلی صاحبان این نوع کسب و کار بر روی ویژگی ها، مزایا و در واقع اطلاعات بیش از حد، قرار گرفته است، این در حالی است که مردم به تجربه و خاطره ای که یک برند برای آنها می سازد بیشتر توجه می کنند، در واقع برند چیزی جز خاطره نیست. میزان تعهدی که افراد به این خاطره دارند، میزان وفاداری آنها را به آن برند، ایجاد می کند و مهم است که در بخش طراحی رابط کاربری این موضوع رعایت شود. روانشناسان معتقد هستند که دو فاکتور برای انسان ایجاد خاطره می کند و به طور خاص زمانی که می خواهید به کودکی آموزش دهید، این دو مورد را در نظر بگیرید: یکی روایت داستان و دیگری بازی. امروز بزرگترین و موفق ترین شرکت هایی که در دنیا به کسب و کار اینترنتی مشغول هستند، بازی های خوبی را طراحی کرده اند و تفاوت های خود را به واسطه ی بازی ها و داستان ها بوجود می آورند. در واقع علت اینکه ما دوران کودکی را دوس داریم این است که مملو از بازی ها و داستان ها بوده است.
با توجه به اینکه ضریب نفوذ اینترنت در ایران به 82 درصد رسیده، دلیل این رشد انفجاری را می توان تغییر عادت های خرید دانست. اکنون باید این تغییر عادت را درک کرده و سریع تر به مولفه های آن پیوست.
به یاد داشته باشید که برند آن چیزی است که وقتی شما در اتاق نیستید، در مورد شما می گویند. باید به برند گپ ها و لغزش برند ها توجه داشت.
5 مولفه ی مهم که برند ما را در فضای وب می سازد:

chanel برندینگ در حوزه ی کسب و کارهای اینترنتی


1. بازاریابی محتوا
2. بستر رسانه های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ
3. هویت برند
4. تجربه ی کاربری(UX)
5. رابط کاربری(UI)
آقای حسین طاهری به نقل از یکی از اساتید برجسته ی اقتصاد به نام محسن رنانی می گوید: " هر سازمانی در دنیا اگر بخواهد موفق باشد به چهار سرمایه ی اصلی نیاز دارد:
1. سرمایه ی مالی، تجهیزاتی و دانش فنی
2. سرمایه ی انسانی
3. سرمایه ی اجتماعی
4. سرمایه نمادین یا برند سازی
5. همانطور که می بینید با سرمایه ی مالی، تجهیزاتی و دانش فنی بدون داشتن سرمایه ی انسانی نمی توان کاری از پیش برد و سرمایه انسانی نیز مرهون سرمایه اجتماعی است که یعنی افراد بتوانند در کنار هم کار کنند، از طرفی رکن اصلی بعد از داشتن این سه سرمایه برند سازی و نمادین کردن کسب و کار است.

مباحثی مانند جزئیات برند، طراحی برند، ادبیات برند و داستان برند از جمله مباحثی است که باید به تفصیل آنها را مورد بررسی قرار داد.

  • Created on .
  • Hits: 986