شش گام اساسی یک برنامه بازاریابی

شش گام اساسی یک برنامه بازاریابی       

کسب وکار نیاز به یک چشم انداز ، چشم انداز نیاز به راهبرد ، راهبرد نیاز به برنامه ، و برنامه نیاز به عمل دارد . یک ضرب المثل ژاپنی می گویید : "چشم انداز بدون عمل رویایی نیمه روز است. عمل بدون چشم انداز کابوس است "

هر کسب کاری احتیاج به یک برنامه بازاریابی دارد که شامل شش گام است :

تجزیه و تحلیل وضعیت ، اهداف ، راهبرد ، تاکتیک ، بودجه وکنترل.

  • تجزیه تحلیل موقعیت

در این حالت عوامل کلان محیطی ( اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، تکنولوژیکی ) و کنشگران یعنی (شرکت و رقبا ) و محیط آنها را بررسی میکند .

این تجزیه تحلیل    S.W.O.Tنامیده می شود .

 Strength نقاط قوت -Weaknesses  نقاط ضعف - Opportunities فرصتها -Threats  تهدیدها .

  • اهداف

با شناخت بهترین فرصت ها از تجزیه و تحلیل محیطی ، شرکت آنها را درجه بندی می کند و آرمان ها و یک جدول زمانی برای نیل به آنها را تعیین می کند. علاوه بر این ، شرکت اهداف را با توجه به منافع ذینفع ها  ، شهرت شرکت ، فن آوری و سایر موارد تعیین می کند .

  • راهبرد

هر هدفی را میتوان با روش های مختلفی دنبال کرد . این وظیفه راهبرد است که موثرترین روش را برای نیل به اهداف انتخاب کند.

  • تاکنیک

اعمال و فعالیت های طرح ریزی شده شرکت نیاز به هزینه دارد که این هزینه ها بودجه را تشکیل می دهند و برای نیل به اهداف ضروری است .

chanel شش گام اساسی یک برنامه بازاریابی

 

  • بودجه

اعمال و فعالیت های طرح ریزی شده شرکت نیاز به هزینه دارد که این هزینه ها بودجه را تشکیل می دهند و برای نیل به اهداف ضروری است .

  • کنترل

شرکت باید دوره های بررسی و مقیاس بررسی را تعیین کند که نشان دهد آیا شرکت در جهت نیل به اهداف پیشرفت کرده است یا خیر . وقتی که عملکرد پایین است ، شرکت باید اهداف ، راهبردها یا اقدامات خود را مورد تجدید نظر قرار دهد و موقعیت را اصلاح نماید .

اطمینان حاصل نمایید که شما وقت بیشتری را صرف آماده کردن برنامه ها در مقایسه با دستیابی به نتایج نمی کنید . پروفسور برایان کویین گفته است : (( بخش عمده ای از برنامه ریزی شرکت مانند رقص مذهبی جهت درخواست باران از خداوند است و هیچ تاثیری بر روی هوا ندارد )).

برنامه اگر اجرا نشود هیچ ارزشی ندارد . کار خود را برنامه ریزی و بر روی برنامه خود کار کنید.

شرکت های موفق آنهایی هستند که برای انجام کارهای درست بیشتر تلاش می کنند(اثر بخشی) و آنها را بهتر انجام می دهند (کارائی).

منبع: پرفسور فیلپ کاتلر (پدر علم بازاریابی جهان)

گردآوری : رضا حیدری

  • Created on .
  • Hits: 933