شش گام اساسی یک برنامه بازاریابی
شش گام اساسی یک برنامه بازاریابی
کسب وکار نیاز به یک چشم انداز ، چشم انداز نیاز به راهبرد ، راهبرد نیاز به برنامه ، و برنامه نیاز به عمل دارد . یک ضرب المثل ژاپنی می گویید : "چشم انداز بدون عمل رویایی نیمه روز است. عمل بدون چشم انداز کابوس است "
هر کسب کاری احتیاج به یک برنامه بازاریابی دارد که شامل شش گام است :
تجزیه و تحلیل وضعیت ، اهداف ، راهبرد ، تاکتیک ، بودجه وکنترل.
- تجزیه تحلیل موقعیت
در این حالت عوامل کلان محیطی ( اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، تکنولوژیکی ) و کنشگران یعنی (شرکت و رقبا ) و محیط آنها را بررسی میکند .
این تجزیه تحلیل S.W.O.Tنامیده می شود .
Strength نقاط قوت -Weaknesses نقاط ضعف - Opportunities فرصتها -Threats تهدیدها .
- اهداف
با شناخت بهترین فرصت ها از تجزیه و تحلیل محیطی ، شرکت آنها را درجه بندی می کند و آرمان ها و یک جدول زمانی برای نیل به آنها را تعیین می کند. علاوه بر این ، شرکت اهداف را با توجه به منافع ذینفع ها ، شهرت شرکت ، فن آوری و سایر موارد تعیین می کند .
- راهبرد
هر هدفی را میتوان با روش های مختلفی دنبال کرد . این وظیفه راهبرد است که موثرترین روش را برای نیل به اهداف انتخاب کند.
- تاکنیک
اعمال و فعالیت های طرح ریزی شده شرکت نیاز به هزینه دارد که این هزینه ها بودجه را تشکیل می دهند و برای نیل به اهداف ضروری است .
- بودجه
اعمال و فعالیت های طرح ریزی شده شرکت نیاز به هزینه دارد که این هزینه ها بودجه را تشکیل می دهند و برای نیل به اهداف ضروری است .
- کنترل
شرکت باید دوره های بررسی و مقیاس بررسی را تعیین کند که نشان دهد آیا شرکت در جهت نیل به اهداف پیشرفت کرده است یا خیر . وقتی که عملکرد پایین است ، شرکت باید اهداف ، راهبردها یا اقدامات خود را مورد تجدید نظر قرار دهد و موقعیت را اصلاح نماید .
اطمینان حاصل نمایید که شما وقت بیشتری را صرف آماده کردن برنامه ها در مقایسه با دستیابی به نتایج نمی کنید . پروفسور برایان کویین گفته است : (( بخش عمده ای از برنامه ریزی شرکت مانند رقص مذهبی جهت درخواست باران از خداوند است و هیچ تاثیری بر روی هوا ندارد )).
برنامه اگر اجرا نشود هیچ ارزشی ندارد . کار خود را برنامه ریزی و بر روی برنامه خود کار کنید.
شرکت های موفق آنهایی هستند که برای انجام کارهای درست بیشتر تلاش می کنند(اثر بخشی) و آنها را بهتر انجام می دهند (کارائی).
منبع: پرفسور فیلپ کاتلر (پدر علم بازاریابی جهان)
گردآوری : رضا حیدری
- Created on .
- Hits: 933