پروفسور اصغری : نگران درصدی که به سرمایه گذار می دهید نباشید/ حمایت از دانشگاهیان مهمترین کار است

پروفسور اصغری : نگران درصدی که به سرمایه گذار می دهید نباشید/ حمایت از دانشگاهیان مهمترین کار است

روز دو شنبه سی ام فروردین دانشکده کار آفرینی دانشگاه تهران میزبان پروفسور اصغری و یوهان اساتید دانشگاه برانشویگ آلمان بود؛ در این برنامه علاوه بر معرفی دانشگاه برانشویگ و فعالیت های علمی که در این دانشگاه صورت می گیرد ، اصغری در رابطه با برقراری ارتباط بین دو دانشگاه بیان کرد: پروفسور یوهان بسیار تحت تاثیر قرار گرفته است. ما تمایل داریم کهان شاالله همکاری گسترده بین دو دانشگاه را شروع کنیم . اولین قدم این است که ما بتوانیم فاند پیدا کنیم و دانشجوهای نخبه دکترای ایران را به آلمان دعوت کنیم . زمینه حضور اساتید را فراهم کنیم. وی افزود از طرف دیگر دانشجوهای آلمانی بتوانند به ایران بیایند و با هم تحقیقات مشترک داشته باشیم. ما در صدد هستیم این اتفاقات بیفتد ولی نیاز به حمایت مالی داریم . خوشبختانه نهاد های مختلفی کمک می کنند ، ما پروپوزال ر ارائه می دیم و امیدوارم بتونیم به این اهداف دست پیدا کنیم.

پروفسور اصغری اکوسیستم کار آفرینی و استارت آپ ایران را به طور کلی اینگونه ارزیابی کرد :

زمینه اینجا خیلی فراهم است ؛ پتانسیل بسیار بالاست ؛ طرز فکر کارآفرینی به درستی در میان جوانان وجود دارد ؛ آنها مشتاق هستند کارآفرینی کنند. و تا جایی که من مطالعه کردم ، استارت آپ های موفقی در سال های اخیر شروع به کار کردن و بعضا سرمایه گذار های آلمانی مثل راکت اینترنت روی آن ها سرمایه گذاری کرده اند. دیجی کالا و آپارات نمونه های خوبی هستند . وی افزود : تا جایی که من متوجه شده ام دولت خیلی کمک می کند و اساسا بحث دانشکده کار آفرینی بحث خوبی است. ولی باید اجرایی شود اما در درجه اول همین که به این موضوع می اندیشند که چگونه اجرایی شود بسیار خوب است .

chanel پروفسور اصغری : نگران درصدی که به سرمایه گذار می دهید نباشید/ حمایت از دانشگاهیان مهمترین کار است

 

پپروفسور اصغری در پاسخ به خبرنگار کنسرسیوم کسب و کار های اینترنتی در خصوص حمایت هایی که لازم است اتفاق بیفتد و نقاط قوت و ضعف اکوسیستم کارآفرینی افزود : با قاطعیت می توانم بگویم آنچه که مهم است حمایت جدی از محیط دانشگاه و دانشگاهیان است . تجربه در همه ی دنیا نشان می دهد ،  بهترین کار آفرین ها محصول دانشگاه هستند. وی با بیان اینکه موفق ترین دانشگاه دنیا استنفورد است ، افرود: در استنفورد از هر سه دانشجو یکی از آنها استارت آپ راه اندازی می کند. خود دانشگاه یک VC  با 300 میلیون دلار بودجه دارد و خود دانشگاه  سهم می گیرد و ایده ها را حمایت می کند . مثلا 3% گوگل برای استنفورد بوده که البته خیلی  زود سهمش را فروخت و از این بابت هم ناراحت است .

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص برآوردشان نسبت به VC ها در ایران و عملکرد آنها گفت: VC بسیار مهم است. ولی تا جایی که می دانم تهران داینامیک ترین شهر استارت آپ خاور میانه است. درصد سهم VC به موارد زیادی بستگی دارد و نمی شود کلی گفت، باید دید استارت آپ در چه مرحله ای قرار دارد ، استارت آپی که هنوز اصلا کالا تولید نکرده است حرف زیادی ندارد.  بستگی دارد استارت آپ چه قدر جلو رفته باشد ،آیا محصولش را آماده کرده؟ مشتری اولیه رو گرفته ؟ در بازار نفوذ کرده؟ استراتژی اش مشخص است؟ در صورت مثبت بودن پاسخ می تواند سهم کمتری بدهد و پول بیشتری بگیرد. اما اگر استارتاپ فقط چند اسلاید دارد و بگوید این ایده من است و هیچ برنامه دیگری ندارم ، خب در این شرایط باید سهم بیشتر بدهد و پول کمتری هم دریافت کند البته باید در نظر داشت که پرسونالیتی استارت آپ هم مهم است. همچنین افزود ، زیاد نباید نگران باشید که سهم بدهید. مثلا مارک زاکربرگ فقط 28% فیس بوک را دارد و 72%  بقیه را واگزار کرده ، ولی 8 میلیارد دلار ثروت دارد . پس نباید ترسید. اینوستور ها علی القاعده علاقه مند به موفقیت استارت آپ ها هستند، در نتیجه نتورکی که دارند را در اختیار استارت آپ قرار  می دهند، آنها تجربه بیشتری دارند ، بنا براین در صورت پیدا کردن  اینوستور خوب چند درصد کمتر و بیشتر مهم نیست. مهم این است که استارت آپ رشد کند و  بازار ها را بگیرد.

پروفسور اصغری در ادامه به خبرنگار کنسرسیوم گفت : این را به طور قطع می توانم بگویم که مساله برداشت تحریم ها فوق العاده می تواند به استارت آپ ها کمک کند . اگر برجام اتفاق نمی افتاد استارت آپ ها عملا نمی توانستند آینده ای داشته باشند. این روند فوق العاده بود. و  آقای روحانی بسیار مثبت عمل کرد، ایشان دید روشنی دارند. و باعث می شوند ارتباط بین ایران و سایر دنیا هر چه سریع تر برقرار بشود؛ آنگاه استارت آپ های ایران در بازار های دنیا هم شرکت می کنند،  نفوذ می کنند و در این صورت است که استارت آپ ها می توانند واقعا رشد کنند. موانع انتقالات مالی مساله مهمی بود که دارد حل می شود  

وی در خصوص استارت آپ هایی که با دید جهانی شروع به کار می کنند و آنهایی که فقط به بازار داخلی می اندیشند گفت : من فکر می کنم حضور در بازار جهانی خواسته دولت است. آقای ظریف تا جایی که من دنبال می کردم در این زمینه خیلی خوب عمل کرد. اما داشتن ایده های لوکال هم اصلا اشتباه نیست. چون بازار ایران هنوز خیلی اشباع نشده است. ایران دارای یک بازار هشتاد میلیونی است که بازار بزرگی محسوب می شود . به اندازه بازار آلمان است و این اصلا بد نیست که اینجا در ایران موفق بشوند پول هم جمع کنند،  مارکتینگ انجام دهند و در گام بعد  وارد اروپا یا کشور های دیگه ی خاور میانه شوند.

پروفسور اصغری خطاب  به جوانان ایرانی گفت : باید جنگید. همه چیز روی سینی و آماده به شما داده نمی شود. شما انگیزه کافی دارید و این را نشان داده اید. بازی را ادامه دهید.  ما هم از سمت دیگر تلاش می کنیم و از هیچ کمکی دریغ نداریم. وی افزود :  من خوش بین هستم . تیم اقتصادی آقای روحانی خوب بازی می کند . خود ایشان مدیریت بالایی دارد و یک شانس ملی محسوب می شود. آرزوی موفقیت برای ایشان و تیمشان دارم. شما جوان ها هم باید کمک کنید.

همچنین به خبرنگار ما گفت: نمایندگانی از چندین شرکت آلمانی همراه ما آمده است. ولس واگن تصمیم دارد در کرمان یک میلیارد سرمایه گذاری کند . و اگه این سرمایه ها به ایران وارد شود ، به نظر من تا هفت سال آینده ایران جهش بزرگی خواهد داشت.

 پروفسور رضا اصغری از سال 2009 به عنوان استاد کارآفرینی در دانشگاه برانشویگ آلمان مشغول به تدریس است. وی همچنین به عنوان مدیر مرکز کارآفرینی دانشگاه اوستفالیا فعالیت می کند. پروفسور اصغری نه تنها نویسنده مقالات متعدد در زمینه کسب و کار الکترونیکی و دولت الکترونیکی است ، بلکه در حوزه کارآفرینی هم می نویسد . در سال 2001 ، "گروه تجارت الکترونیک"، را تاسیس کرد که در آن نرم افزار های عملی برای شهرداری ها، سازمان های دولتی و کسب و کار ها طراحی می شد .پروفسور اصغری به همراه یکی دیگر از اساتید دانشگاه برانشویگ پروفسور دیتر یوهان سفری به ایران داشته اند و در برنامه ها و بازدید های مختلفی شرکت کرده اند.

asghari پروفسور اصغری : نگران درصدی که به سرمایه گذار می دهید نباشید/ حمایت از دانشگاهیان مهمترین کار است

photo_2016-04-19_16-33-11 پروفسور اصغری : نگران درصدی که به سرمایه گذار می دهید نباشید/ حمایت از دانشگاهیان مهمترین کار است

photo_2016-04-19_16-33-00 پروفسور اصغری : نگران درصدی که به سرمایه گذار می دهید نباشید/ حمایت از دانشگاهیان مهمترین کار است

photo_2016-04-19_16-33-23 پروفسور اصغری : نگران درصدی که به سرمایه گذار می دهید نباشید/ حمایت از دانشگاهیان مهمترین کار است

photo_2016-04-19_16-33-14 پروفسور اصغری : نگران درصدی که به سرمایه گذار می دهید نباشید/ حمایت از دانشگاهیان مهمترین کار است

 chanel پروفسور اصغری : نگران درصدی که به سرمایه گذار می دهید نباشید/ حمایت از دانشگاهیان مهمترین کار است

  • Hits: 1127