13 مرحله ابتدایی در شکل دادن به ایده (بخش اول)

photo_2016-04-30_18-15-28 13 مرحله ابتدایی در شکل دادن به ایده (بخش اول)

گرد آوری و تنظیم : رضا حیدری

مرحله اول: نوشتن ایده

ایده خود را بنویسید . قلم را بردارید و آن را از ذهن خود بیرون بیاورید و بر روی کاغذ بنویسید :

نام محصول چیست ؟ - شکل محصول را بکشید – عملکردهای آن چیست ؟ -چه کسی آن را می خرد ؟ - چرا مردم آن را نیاز دارند ؟ -چه مواد اولیه ای لازم دارد ؟ - سایز یا رنگ دارد ؟ - چه محدوده سنی و کدام دمووگرافیک آن را می خواهند ؟ - ویژگی متمایز کننده آن از سایر محصولات چیست ؟

مرحله دوم :انتقاد از ایده

مدتی از ایده خود دور شوید و به مغز خود استراحت دهید.سپس دوباره ایده را ارزیابی کنید منتها این بار از دیدگاه یک فرد سوم و با دیدگاه انتقادی این کار را انجام دهید .

chanel 13 مرحله ابتدایی در شکل دادن به ایده (بخش اول)

 

نکته مهم : ممکن است در این مرحله تمایل نداشته باشید که از طرف دیگران سرزنش شوید یا انگیزه خود را از دست بدهید و یا از دزدیده شدن ایده خام خود نترسید اما در هر حال برای اینکه به خود استرس راه ندهید می توانید فعلا سکوت اختیار کنید.

مرحله سوم : در پایگاه داده اختراعات و پتنت ها جستجو کنید . این چند خاصیت دارد : واقعیت ها را خواهید یافت و با احتیاط و آگاهی بیشتری بر روی ایده خود سرمایه گذاری خواهید کرد. بیشتر بر روی مزیت رقابتی ایده تان کار خواهید کرد . ابعاد مختلف آن را بهتر خواهید دانست . (این به جنبه حقوقی ایده تان بر می گردد) برای ایرانیان هم جستجو در سایت های مذکور می تواند منبع مفیدی از اطلاعات باشد . همچنین جستجو در پایگاه داده داخلی می تواند رویکردهای مشابه دیگران برای راه حل را مشخص سازد. اینگونه با آگاهی بیشتری پیش خواهیم رفت . Google. com/patents یا  uspto .gov

مرحله چهارم : جستجو در مورد ایده . در تمام وب سایت ها و روزنامه ها و نمایشگاه ها و مقالات و... یک جستجوی عظیم در مورد ایده انجام می دهیم . سعی کنید با مشتریان بالقوه صحبت کنید. همه این تلاش ها باعث می شود دیدگاه وسیع تری نسبت به ایده خود بگیرید . دید شما بازتر خواهد شد .ابعاد آن را بهتر خواهید شناخت . اطلاعات بیشتر شما نسبت به ایده تان دیدگاه واقع بینانه تری ایجاد خواهد کرد و لذا خطرهای ناشی از خوشبینی یا بدبینی شدید را کاهش می دهد . اطلاعاتی که نسبت به ایده خود پیدا می کنیم باعث می شود قضاوت متعادل تری نسبت به آن داشته باشیم . این برای شروع بسیار مفید خواهد بود .

مرحله پنجم : تحلیل یافته ها

یافته هایتان را تحلیل کنید . آنقدر به صورت آنلاین یا فیزیکی جستجو انجام دهید تا اطلاعاتتان به حد کافی در مورد موضوع بالا برود و پاسخی برای سوالات مختلفتان پیدا کنید . در آن مورد باید خبره شوید . یادتان باشد جستجو و تحقیق در این مرحله به صورت مقطعی انجام می شود اما در آینده نیز باید به صورت پیوسته جستجو انجام شود . چرا که ممکن است مسیرهای اطلاعاتی جدید در مورد محصول یافت شود یا به واقعیت های جدیدی در مورد محصول برسید.                                                                این مدام اطلاعات شما را افزایش داده و ریسک عدم موفقیت را کاهش می دهد. رقبا را بهتر خواهید شناخت و از تغییرات حوزه آگاه می شوید. ایده شما شاخ و برگ بیشتری پیدا خواهد کرد . در واقع شما با کسب اطلاعات مداوم در مورد ایده خود به آن شاخ و برگ می دهید و خود و ایده تان را در شبکه ای از اطلاعات مرتبط قرار می دهید . اطلاعات مرتبط باید به صورت مداوم از اطلاعات شما را احاطه کند . این شرایط را برای خلاقیت بیشتر فراهم خواهد نمود. یکی از منابع مفید برای جستجو در مورد ایده یاهو انسر می باشد.

Yahoo answers

توجه ! ایده را شل نگه دارید

در مرحله پرورش ایده اجازه ندهید که ابعاد توصیفی و اجرایی ایده سفت شده و شکل نهایی به خود گیرد. اجازه دهید ایده ، حالت لختی و شل بودن خود را حفظ کند. قضاوت نهایی در مورد ایده را به بعدا واگذار نمایید. زیاد بر روی جزییات اجرایی و محدودیت های آن تمرکز نکنید . درصدی از انعطاف را برای ایده خود قائل باشید . تعصب بر روی ایده ممنوع است .

توجه ! چند اصل مهم در پرورش ایده

  • رعایت انعطاف در آینده
  • سنجش و تست اولیه ایده از طریق تحقیقات بازار و یا نظر سنجی از دیگران
  • ساده سازی ایده  

ادامه در بخش بعدی..

منبع :کتاب از ایده تا اجرا ، نویسنده : چیا چاره خواه، انتشارات آمه

chanel 13 مرحله ابتدایی در شکل دادن به ایده (بخش اول)

 

  • Created on .
  • Hits: 869