تبدیل فروشگاهی گم نام به برندی جهانی

فیلیپ گرین کسی

Philip Green

تبدیل فروشگاهی گم نام به برندی جهانی

 

فیلیپ گرین،میلیاردر بریتانیایی مالک چند فروشگاه بزرگ در بریتانیاست.معروف ترین این فروشگاه ها British home stores است که آن را به طور خلاصه BHS می نامند .فروشگاه دیگر فیلیپ گرین Arcadia Group است . او چندی پیش  هم برای در اختیار گرفتن فروشگاه عظیم Marks and Spencer اقدام کرد.

این فروشگاه عظیم یکی از معروف ترین مارک ها در زمینه تولید لباس را در اختیار خود دارد.در حقیقت Marks and Spencer به لحاظ فروش ،بزرگترین فروشگاه زنجیره ای بریتانیا به شمار می رود .اجناس اصلی که در این فروشگاه عرضه می شود ،بیشتر پوشاک و مواد خوراکی است.در قرن بیستم این فروشگاه تاکید خود را بر کیفیت گذاشت و صرفا از طریق فروش کالاهای با کیفیت انگلیسی مشتری خود را جذب می کردوقیمت بالای اجناس با نام Marks and Spencer گره خورده بود.اما این شرکت در دهه 80 و 90 میلادی به خاطر مشکلات مالی نتوانست این روند را ادامه دهد.با این حال در سال 2000 با توجه به تغییر وتحولاتی که در مارکز اند اسپنسر پدید آمد ،توانست موفقیت خود را بازیابد یکی از موسسان مارکز اند اسپنسر مهاجری به نام مایکل مارکز بود.

 

فیلیپ گرین در 15 مارس 1952 در کرویدن لندن به دنیا آمد .پدرش در حالی که فیلیپ تنها 12 سال داشت در گذشت و این پسر جنوب لندنی تمامی دارایی تجاری خانواده خود را به ارث برد.او اولین میلیون پوند را بدین طریق بدست آورد:با مبلغ 65 هزار دلاریک فروشگاه خرده فروش لباس جین خریدا ری کرد و آن را به قیمت 3 میلیون پوند فروخت .او در سال 1999 زمانی تبدیل به چهره ای جنجال برانگیز شد که اعلام کرد قصد دارد مارکز اند اسپنسر را به مبلغ 7 میلیارد پوند خریداری کند. امارخنه ای که در این پیشنهاد وجود داشت ،باعثشد قیمت سهام مارکز انداسپنسر بالا رود و فیلیپ با توجه به مخالفت های هیات مدیره شرکت نتواند این شرکت را از آن خود کند.فیلیپ با این وجود شرکت دیگری به نام BHS را در اختیار داشت که توانست با ایجاد تغییر و تحول در فروشگاههای BHSآن را مشتری پسندتر کند و اکنون گفته می شود که BHS  نزدیک به یک میلیارد پوند ارزش دارد.

فیلیپ در سال 2002 میلادی Arcadia Group که فروشگاه های معروفی چون Top Shop و Burtons را در اختیار دارد،خریداری کرد و امپراتوری لباس (گرین)را تبدیل به دومین لباس فروش در بریتانیا کرد.

به هر حال بیشترین شهرت فیلیپ گرین در دگرگون کردن BHS  از فروشگاهی سطح پایین به فروشگاهی پرزرق و برق فقط در طول 20 ماه است.به قول دبیر بخش اقتصادی BBC اگر فیلیپ گرین وجود نداشت روزنامه نگاران خود ،او را می ساختند.فیلیپ گرین آدمی غیر متعارف ،رک وپول دار است .او وقت گفتن سخنان نامفهوم آنچنان که در شرکت های بزرگ مرسوم است را ندارد.فیلیپ موفقیت خود را مدیون تحصیلات در زمینه علوم اقتصاد نمیداند چرا که او اساسا درس را در سن 15 سالگی رها کرد.

فیلیپ گرین 57 ساله در جدول میلیاردرهای جهان رتبه 105 را کسب کرد.سرمایه ی او در این سال 8/4 میلیارد دلار محاسبه شد

 

 

منبع:کتاب سرگذشت مشهورترین میلیاردرهای جهان

نویسنده:علی محمد نجاتی،انتشارات گلپا

  • Created on .
  • Hits: 1033