دسته های عمومی مدل های کسب وکار (قسمت دوم)

model دسته های عمومی مدل های کسب وکار (قسمت دوم)

تفکر در خصوص برخی از انواع رایج مدل های کسب وکار به شما در درک مناسب ترین مدل کسب و کار کمک خواهد کرد.به احتمال زیاد ،مدل کسب وکار ترکیبی را انتخاب می کنید که شامل عناصری از دسته های گوناگون مدل کسب و کار باشد.بررسی مدل های کسب و کار صنایع دیگر (به غیر از صنعت خودتان )نیز ایده خوبی است. این قبیل نوآوری های جانبی در اغلب موارد منتج به مدل های کسب و کار نو آورانه و کار آمد می شود . فهرست زیر به گونه ای طراحی شده است که تعدادی از گزینه های متعدد موجود را به شما ارائه می کند اما باید هنگام طراحی مدل کسب وکارتان فراتر از این فهرست فکر کنید.

در مقاله قبل 5 دسته از مدل های کسب و کار را معرفی کردیم. در این مقاله به بررسی دسته های دیگر می پردازیم.

chanel دسته های عمومی مدل های کسب وکار (قسمت دوم)

 

6-محصولات مصرفی:یکی دیگر از چهارچوب های جذب ارزش ،که می تواند هم برای مشتری و هم برای کسب و کارتان مفید باشد ،مدل محصولات مصرفی است.دراین سناریو ،مزیتی که مشتری به دست می آورد پیش پرداخت کمتر و پرداخت هزینه های مستمر بر مبنای میزان استفاده است.ممکن است مشتری به آسانی نتواند پیش پرداخت هنگفتی بپردازد،اما توانایی پرداخت هزینه ها پس از استفاده از محصول را داشته باشد .هنگامی که استفاده از محصول آغاز شد ،مشتریان می توانند خرید برخی از محصولات مصرفی مورد استفاده محصول را توجیه کنند.میزان محصولات مازاد بر محصول اصلی که باید خریداری شود با میزان استفاده ارتباط مستقیمی دارد و در بسیاری از موارد مشتری تان می تواند این هزینه را به مشتریان خودش منتقل کند.برای کسب و کارتان نیز می توان گفت که این روش عملا روش بسیار خوبی برای کاهش چالش های موجود در زمینه جذب مشتریان جدید و کاهش هزینه های فروش محسوب می شود و در نهایت در بلند مدت درآمد شما را از این قبیل مشتریان افزایش می دهد.این مدل جزو مدل های محبوب شرکت های تجهیزات پزشکی است ،اما بسیاری از اوقات در حوزه فضای مصرف کننده نیز استفاده می شود.یکی از مثال های مشهود و شناخته شده در این زمینه مدل تیغ ریش تراشی است که به ژیلت مشهور شده است.

7-تشویق  برای خرید محصولات بیشتر با حاشیه سود بالا:مشابه مدل کسب و کار محصولات مصرفی ،محصولات اصلی با سود بسیار اندک فروخته می شود ،اما سود کلی از طریق فروش محصولات اضافی افزایش می یابد.این مدل کسب و کار اغلب در وب سایت ها یا فروشگاه های لوازم الکترونیکی مصرفی و در فروش خودرو های نو استفاده می شود.در خرده فروشی لوازم الکترونیکی مصرفی ،بسیاری از اوقات کالایی مانند دوربین عکاسی ممکن است اندکی بالاتر از هزینه صرف شده برای تولید آن فروخته شود تا مشتری جذب بشود اما سپس مشتریان وسایل همراه آن را خریداری می کنند که این وسایل همواره سود بیشتری دارند:علاوه بر این مشتریان ضمانت یک،دو،یا سه ساله لوازم الکترونیکی مصرفی را نیز برای خود خریداری می کنند که این ضمانت ها نیز بی نهایت پر سودند.در مورد خرید خودرو نیز شاهد وضعیت مشابهی هستیم و خدمات یا کالاهای اضافی همراه مانند تمدید دوره ،ضمانت ،قطعات یدکی ،ضد زنگ و مواردی از این دست ،محصولات پرسودی هستند که فروشندگان سود اصلی خود را از آنها به دست می آورند.

8-تبلیغات:مانند روزهای اوج روزنامه ها و مجلات در گذشته و روزهای اوج وب سایت ها در این روزها ،توانایی جذب و حفظ جمعیت مطلوبی از افراد می تواند از طریق اشخاص ثالثی که خواستار مشتریان جذب شده شما هستند منتج به ایجاد درآمد شود.این کار اگر درست و در مقیاس خوبی انجام شود ، می تواند مدل بسیار سودآوری باشد که در مورد گوگل و بسیاری از شرکت های دیگر شاهد آن بوده ایم:اما بسیاری از شرکت های نوپا به این علت که تلاش کرده اند فقط بر تبلیغات متکی باشند دچار شکست های سنگینی شده اند .برای کسب و کارهایی مانند لینکدین،تبلیغات بخشی از مجموعه گسترده جریان های درآمدی است.

9-فروش چندباره داده های جمع آوری شده یا امکان دسترسی موقت به آنها:این مدل تا حدودی شبیه مدل تبلیغات است .برای فروش چندباره داده های کاربران ،نیاز است که ابتدا کاربران نهایی با محصولی رایگان جذب شوند و سپس از اشخاص ثالثی که برای دسترسی به اطلاعات جمعیت شناختی وسایر اطلاعات مربوط به کاربران شما پول می دهند درآمدزایی شود.همین مورد یکی از منابع اصلی درآمدی لینکدین است بدین ترتیب که بسته ویژه ای را به استخدام کنندگان می فروشد تا آنها از طریق آن بتوانند به مجموعه گسترده تری از داده های کاربران لینکدین دسترسی داشته باشند.صنعت پزشکی نیز امکان دسترسی به داده های کاربری را به فعال حوزه تحقیقات بازار می فروشد.

10-هزینه تراکنش:خرده فروشان آنلاین اغلب برای ارجاع تراکنش هایی که منتهی به فروش می شوند کارمزد دریافت و پرداخت می کنند.یکی از مثال های روشن دراین زمینه ئی بی است که از تمامی حراجی های موفق کارمزد می گیرد و این کارمزد را فروشندگان می پردازند.این مدل شبیه کارکرد شرکت های کارت های اعتباری است که درآن درصدی از هر تراکنش به حساب شرکت کارت اعتباری واریز می شود.

11-مدل مبتنی بر میزان استفاده:از مدل مبتنی بر میزان استفاده در انواع و اقسام صنایع استفاده می شود.هزینه استفاده از محصولات پردازش ابری (مانند سرویس ابری آمازون که میزبان وب سایت هاست)بر اساس میزان استفاده است.بدین ترتیب ،مشتریان می توانند کنترل بیشتری بر هزینه های خود داشته باشند زیرا فقط برای میزان پهنای باند استفاده شده خود پول می دهند،نه برای ظرفیت اضافه ای که از آن استفاده نکرده اند.

12- طرح تلفن همراه:این طرح شامل پرداخت مبلغ پایه پیش بینی پذیر و تکرار شونده است که به ازای مقدار استفاده محاسبه می شود و در صورتی که استفاده مشتری از مقدار مجاز بیشتر باشد ،باید مبلغ بیشتری را بپردازد که نرخ سود آن بیشتر است.مبلغ پایه به ازای میزان استفاده عموما بسیار کمتر از هزینه استفاده اضافه است.می توان پیش بینی کرد که بخش اعظم دریافتی شما از ناحیه هزینه پایه خواهد بود زیرا مشتریان می دانند از چه مواردی می توانند استفاده کنند:اما در عین حال این امکان نیز به آنها داده شده است که در صورت نیاز بیش از میزان تعیین شده استفاده کنند.جیم داتری ،مدرس ارشد ام آی تی ،هنگام حضورش در اینترالینکس از این استراژی برای درآمد زایی از محصول اولیه این شرکت استفاده کرد و مشتریان وی نیز از آن استقبال چشمگیری کردند.

13-هزینه های مربوط به پارکومتر،جریمه های رانندگی ،یا سایر جریمه ها:هنگامی که در کمبریج زندگی می کردم،همیشه به این نکته دقت می کردم که این شهر چقد بزرگ است و استفاده از پارکومتر چقدر پرهزینه است که برخی افراد مجبور می شوند خودروی خود را به سختی در پیاده رو پارک کنند.با وجود این ،برای مدت های مدیدی،نرخ ساعتی پارکینگ فقط 25/0 دلار بود.در ظاهر ،این پرسش به ذهن خطور می کرد که درآمد ناشی از یک ساعت پارک در این فضا های مشخص شده چگونه هزینه های قابل توجه خرید و نصب پارکومتر و نیز مخارج ناشی از حقوق افرادی را که به این پارکومتر ها رسیدگی می کردند پوشش میدهد.البته روزی به صورت کاملا اتفاقی متوجه شدم که آنها چگونه کارآفرینی می کنند وقتی سراغ خودروی خودم رفتم ،قبض پارکینگ 25 دلاری را دیدم که روی آن نوشته شده بود(در صورت پرداخت نشدن ظرف مدت ده روز کاری مبلغ  این قبض به چهل دلار افزایش خواهد یافت.جای تعجب نیست که آنها برای پارکینگ های خود این همه نیروی فعال دارند .اما این همان مدل کسب و کاری است که شرکت های کارت های اعتباری و مدتی هم بلاک باستر از آن استفاده می کردند.زیرا آنها نیز برای دستمزدهایی که با تاخیر پرداخت می شد جریمه تعیین می کردندبا این حال مشکلی که بلاک باستر با آن مواجه شد این بود که این رفتارها می توانست مشتریان وفادار را هم فراری دهد و باعث جذب آنها به سمت رقبا شود

14-تراکنش های خرد:مدل تراکنش های خرد مدل کسب و کار جدید و موفقی است که با بازی های رایانه ای آنلاین مرسوم شد واکنون برای ذخیره سازی روزنامه ها در فضای آنلاین استفاده می شود.در این مدل ، از مشتری خواسته می شود کارت اعتباری خود را ارائه کند و سپس آنها تراکنش های با مبلغ بسیار کم را برای عرضه کالاهای دیجیتال انجام می دهند.مزیت این مدل این است که کالاهای دیجیتال هیچ گونه هزینه نهایی برای کسب و کار شما ندارد زیرا آنها الکترون هستند.

15-صرفه جویی های مشترک : این مدل کسب و کار اغلب شامل نوعی طوفان فکری است،اما به رغم برتری مفهومی بسیار بالای آن ،به دلیل پیچیدگی های پیاده سازی به ندرت از آن استفاده می شودیکی از حوزه هایی که این مدل در آن به خوببی جواب می دهد سرمایه گذار مخاطره امیز است زیرا حسابداری در آن روشن است و شریک تضامنی نیز حدود بیست درصد سود سرمایه گذاری را دریافت می کند.

16-فرانشیز: اگر کار آفرین ایده خوبی داشته باشد و قادر به پیاده سازی آن ایده نیز باشد ولی تمایل ،مهارت ،یا پول راه اندازی آن را نداشته باشد،می تواند از مدل فرانشیز استفاده کند و درصدی از فروش را دریافت کند و یا در ازای عرضه دانش و برند خود همان ابتدای کار مبلغ هنگفتی را دریافت کند و کنار بکشد.

17-عملیات و نگهداری: ممکن است کسب و کار جدیدی واقعا نخواهد محصولی بفروشد،بلکه بخواهد در عوض اداره کارخانه ای یا انجام دادن سایر فعالیت ها دستمزد دریافت کند.این مدل از جهاتی شبیه قرارداد مشاوره است،مشتری در اینجا انگیزه های بیشتری برای کنترل یا کاهش هزینه ها دارد زیرا این قبیل موارد مستقیما در درآمد مشتری اثر می گذارد.این مدل در بخش انرژی بسیار رایج است.              

 منبع: راه اندازی کسب و کار نویسنده بیل اولت ، مترجم روشنی و رضایی نیک ، انتشارات آریانا قلم

chanel دسته های عمومی مدل های کسب وکار (قسمت دوم)

  • Created on .
  • Hits: 1086