مزیت رقابتی شما چیست؟

 

مزیت رقابتی مجموعه ایی از عوامل یا توانمندی هایی است که یک کمپانی یا شرکت را به عملکردی بهتر از رقبا قادر می سازد وهمچنین ارتباط مستقیم با ارزش های مورد نظر مشتری دارد بنابراین برای دستیابی به مزیت رقابتی، یک سازمان هم باید به موقعیت خارجی خود توجه کند و هم توانمندی های داخلی خود را مورد توجه قرار دهد.

 

انواع مزیت رقابتی :
- مزیت موقعیتی در مقابل مزیت جنبشی (پویا)؛
- مزیت متجانس در مقابل مزیت نامتجانس؛
- مزیت مشهود در مقابل مزیت نامشهود؛
- مزیت ساده در مقابل مزیت مرکب؛
ـ مزیت موقتی در مقابل مزیت پایدار؛

دو نکته مهم مزیت رقابتی:

نخست، این مسیر فرایند دنباله داری است که به عملکرد عالی و رقابت پذیری سازمان منجر می شود. یعنی اینکه در صورتی که سازمان بتواند به واسطه شایستگی های خود، مزیت رقابتی پایداری خلق نماید که برای مشتریان ارزشمند بوده و همواره برتر از رقبا باشد، در واقع عملکردی شایسته از خود بر جای گذاشته و رقابت پذیری را به ارمغان آورده است. دوم، بخاطر افزایش پیچیدگی های محیطی و شدت رقابت، مزیت رقابتی یا به راحتی توسط رقبا تقلید می شود یا از نظر مشتریان به زودی رنگ می بازد و بایستی با مزیت های جدیدی جایگزین شوند.  بر این اساس سازمان باید به فکر پیدا نمودن مزیت های رقابتی خود باشد

از مزیت کسب و کار رقابتی این است که باید طرح کسب و کار را شناسایی کنید و این را باید قدر دان رقبای خود باشید که به توضیح مفصل جزئیات هر بخش از طرح می پردازند سوالاتی که پیش می آید این است که:

1- چرا مردم از من خرید می کنند به جای اینکه از رقبای من خرید کنند:

 و از مشتریان خود بپرسید که چرا محصول شما را انتخاب کرده اند برای این کار می توان از نظرسنجی آنلاین استفاده کنیدو یا مکان هایی را بررسی کنید که مردم دوست دارند و روی آن مکان ها برنامه ریزی کنید.

2- چه چیزی باعث می شود که من از سایرین متفاوت باشم؟من امیدوارم ....به بهتر شدن

اگر شرکتتان با مرحله ی جدیدی  از یک صنعت اداره می شود مزیت رقابتیتان اهمیتی ندارد ولی وقتی که شما علاقه داشته باشید به یک رشته جدید و در حال رشد وفروش ... پس شما می توانید کسب و کارتان را  زنده  نگه دارید و رونق بدید حتی اگر از سایرین بهتر نباشید،اما اگر قصد دارید به سهم بازار از رقبای تاسیس در یک صنعت بالغ ، پس مزیت رقابتی مهم است.برای اینکه یک وضعیت متقاعد کننده و بهتر از سایرین داشته باشید باید طرح کسب و کار خود را در یک زمان سخت نوسان دار انجام دهید .  

منبع:.entrepreneur.       

  • Created on .
  • Hits: 11369